Saattii apuu meijä tontin metallie poijes raijaamisee. Urheiluseura kerää metallii, et saisiva vähä kulujas katettuu. Ilma lisätuloi eivät kuulemma pystyis osallistumaa kisoihi (tuamarointi maksaa, puhumattakaa pelivarusteist vaatteines, ja matkoist). Jossaikohtiha ol tapan kulkee jollai yhteiskuljetuksel, bussil, mut sit tul kialto, ettei koko joukkue saa men samal pelil, et jos tulee onnettomuus, siin o sit koko porukka kertarysäyksel mukan. Joukkue kulki omil autoil, varusteet jonku pakettiauton kyyris, ja sellast. Sit ol hankala löytää tarpeeks parkkitilaa, puhumattakaa, mite kalliiks ne erilliskuljetukset tul. Ny saa taas ol yhteiskuljetuksii. Kuka näit sit säätääkää, oma joukkue?
Iha HIRVITTÄVÄN painava toi vanha puukiuas. Huh-huh! Mut miähet sen tosa kaatosattees saiva peräkärrihi, ja viäl liinoil kunnol kiines monest suunnast. Mun hommaa ol käytännös vaa pittää ovee auk, ettei tuuli läjäyttäny sitä kantajii päi - ahtaat ja hankalat tilat. Lähti sit kyytihi rikkinäissii puutarhatualei, jottai metalliputkii, meijä halki-poikkipuhjennu tulitynnyri ja mitähä muut? Iha riittäväste sillee, et toivomus olis, et reissu olisis kannattava. Eikä meijän tarttenu itte lähtee viämää mittää minnekkää, ku mun voimat ei torellakaa olisisis riittäny ton kiukaan nosteluhu mitenkäämpäi.
Et tällane vesipäivä nyssit tul, saavit ol äkkii ääriäs myäte täyn, et ny riittää sit kasteluvet toviks taas. Kasvarinki vesilaatikko täytty, vaiks tulee vaa piänest katost, piänel rännil vet. Siitepölyy ny sit toki tosa mukan ain hurjaste. Ei olla välitetty siivot sitä millää järjestelmäl (kangas, suaratin ym.), ku näihi meijä juttuihi se siitepöly ei nii vaikut. Jos lähtee mänty kasvamaha jossai, ni nyppästää se vaa poijes. ;)
Oon iha tyytyväine, et kerranki sattaa kunnol, ni oikeest kastuu maast muutaki ku milli pinnast.

No nyt tuli tehtyä hyvää joukkueelle ja samalla hyvää itselle.
VastaaPoistaSeukkasin nuorena monen monta vuotta jalkapalloilijan kanssa ja silloin me vaki tyttöystävät kuljettiin pelimatkoilla mukana. Pitkiä bussimatkoja ja pelit päälle.Rankkaa varsinkin pelaajille.
Sittemmin kun nuorempi pojista pelasi jalkapalloa niin jo se että kuskasi treeneihin ties mihin aikaan niin vaati aika paljon perheeltä. Isommat turnaukset veivät viikonlopusta paljon aikaa kuljetuksineen kaikkineen. Hyviä ovat urheiluharrastukset ,mutta vaatii paljon perheiltä , valmentajilta ja seuroilta. Eikä ole tosiaan ihan ilmaista touhua.
Joo, siin täytyy ol koko perheen sama harrastus, jos meinaa, et siit tulee yleensäkkää mittää pirempaikaseste.
PoistaMe kokeiltii salibandin kans yks kausi (syksy-kevät), ja ol nii rankkaa, et poika luavutti. Treenit toisel paikkakunnal (joo, pyäräilymatkam pääs, mut ei ajallisest, ku koulu loppu, olis pitäny ol vähintäs se tunti välis, et olis ehtiny - ja sit pyäräily treenie jälkkee viäl takasippäi...), kyytie järkkäämiset (me tairettii tulla kauimpaa, ni olttii yleensä se, ku napattii kyytii muit, mut poika ei saanu samaa kuljetusapuu itte koskaa...), pelivaatteet ja niitte hualto, kaik seuramaksut, tuamarimaksut, ja sit tosiaa noi matkat pääl, joskus sit lisäks hotelliki...
Ja ku me ei oltu sillee kiinnostuneit, ni ain ajettii sit viäl kotti sen treenin ajaks, ja sit uurestas hakureissul... Hölmöö, joo, mut misä sen pari-kolmetuntise sit olisisis siäl mukavaste viättäny, ku ei ymmärtäny, eikä oikeest halunnukkaa ymmärtää noit juttui... Leivontaha osallistuttii, eli puffettimyynteihi, ja tiätty kisapäivis kattomas. Ei oikkee kolahtanu muitte vanhempienkaa kans, ku heil ol innostus juttuhu ja puhe ol siis käytännös vaa siin, ja itte olisisiv voinu hyvi ol tota kokemust ilmanki, hah. Mut mitäs sitä ei laste harrastuste ettee tekis, et pääsee kokeilemaha, josko innostuis isomminki. Sittehä pakkaa keinot löytymähä, et harrastust voisisis jatkaa. Meil meinas jo pualvälis lopettaa, ja me olttii isännän kans, et ku ollaa maksettu koko kausi, ni mennää tää ny läpitte. Kattotaa sit kesäl, et onks jatkokaut vai ei. Juu, ei tullu jatkoo. Kitarointi vei voiton. =D
Hakija meinas, et tää metallinkeräys soppii hänel paremmi ku kaikellaine myyntijuttu, ku ny näkkee het, mite tulost tulee, eikä tartte tehrä samaa juttuu vapaa-ajal, ku mitä töis (hän siis ON myyjä). =) Ja ku o itte "himo"harrastaja, ni ei laske omii tuntei tai bensoi, mitä näihi palaa. Ja me saatii romuu poijes tontilt, ni mikä parast?!
Meillä kerätään kanssa kylällä kesäisin vanhalle jääkiekkokaukalolle metalliromua, jonka joku - varmaan kylällä asuva kuorma-autoilija tai joku maanviljelijöistä, en tiiä - vie kaupunkiin metallinkeräykseen.
VastaaPoistaVaan on se kumma, ettei ihmiset erota esim. vaahtomuovipatjaa vanhasta hetekasta 🙄🙄
Joka ikinen kesä siellä on jotain roinaa mikä ei ole metallia: roskapusseja, vanhoja patjoja yms. En ymmärrä.
Joo, se on kyl surku, mite noit lavoi käytetää vääri. :( Näät keräs näit metallei siis iha omil peräkärreil, ni näkevä ovatks ok metallii vai ei. Sit tyämatkoil viävä niit sinne keräyksehe, mist suaraa saava maksun kättee. Ei tul mittää ylimääräst mukkaa.
Poista