25 kesäkuuta 2026

Uus kirppari

Äiteel vähä jottai muut, ku koton olemist. Käyttii uures kirpparis. Siit om "puhuttu" somes, MUT se yllätti silti.

Valmistautumisis ol Vilpertti-kisuki mukan kovaste. Jos olisisis ollu joku kassi/ kori tai joku, mihi olisisis voinu "tehrä pesää", ni olisisis varmaste tullu mukkaa autohonki saakka. 😆

Jättimäine rakennus, jättimäiset tekstit, ja SILTI me ajettii harhaan enste, ja viäl toisenki kerra. Hah! Pikkase harhaajjohtavii kylttei, nualines, mikkä näyttävä oikein vaa toisest suunnast tulevil. Mut joo, ei meil mittää aikatauluu varsinaiseste ollu, ettei sil. Pyrähdettii vaa katsastuskonttorim pihal tekemäs ympyrää, ja lasi(?)liikkeen pihal kääntymäs, ennenku päästii oikkiaam paikkaha. Mut löyrettii, lopult.

Eka "oho" tul het sisäl astues, et tavaraa o lattiast kattoo, seinäst seinähä, sekalaises järjestykses. Huanekalui, sisustustavaraa, lasi- ja posliiniesineit, lamppui... Pit olla tosi varovaine, ettei tiput mittää - ja siin men sit se "ostosmoodi" enempi sivuhu. 

Ja se HAJU! Yäk! Sellase sekalaine vanha kosteen kellarin/ viämärin sekotus. Tuliks rakennuksest, huanekaluist, erilaisist vanhoist tyäkaluvermeist, vai mist, mut se on kamala! 

Ei silti käännytty takasi, vaa päätettii, et ku tänne ast tulttii, ni kiärretää ny. Jotenki ees. Etuala valosa, mut koko muu tila hämärä, hyvi sekalaine, lattiat sotkussii, hintalappui puuttu paljo. Eikä siäl kamalaste kyl näyttäny ihmissiikää oleva. Pari omistajan tapast (siis omistajan elkein ainaski), yks kesätyäntekijält vaikuttanu (järjestelemäs tuattei), me ja kaks muut. Loppuu kohre tul jo vähä kiiruski ulos, ku jotenki se haju tuntu jäävän "kii".

Äitee löys jottai, vissii 4,5€ yhteensä, ja mun ostokset teki 2€, jost pualet men kolmeen isoho vanhaan kiiltokuvaha ja kolmeen korttihi loput. Hah! Ny must tuntuu, et vähä välii se kirpparin haju tupsahtaa nokkaha jostai, vaiks VAIHROIN vaatteekki! Pitääks mennä suihkuu ja pest hiuksekki? 

Mut kirpparin jälkkee käyttii viäl kaupas ja sit istuttii vanhuste tykön kaffel tovi. Ennenku lährin kotti. 

Ens kerral kyl käyrää muuval kirpparil, tonne en nokkaani lait! Mut kiva yhressolon päivä kummiski!

Kuun kurkkija

En saanu ku YHRE kuvan, misä oikeest kuu näkkyy, vaiks taisin jottai viiskyt otost napat. Se vaa ol liija kaukan mun kameral. Ja sit kamera viäl "kehtas" piänenttää sen. Silmil kuu ol paljo isomp.

Tultti siis iltalenkilt pihal, ja näin, et kuu ol isona möllönä "vapaal" taivaal, eikä mettikön takan. Koira sisäl, ja mä palasin ulos takasi. Ja siällähä sit ol sisäl akkunas "joku" kurkkimas kuun kurkkijaaki. 😄

Otinki sit lähistön päivänkakkarast kuvaa, tällane "ilta-aurinko", ku aurinko ol jo menny vähä niinku "mailles". Koht ol nii hämärää jo, ettei kuvii olisisis ilma salamaa saanukkaa.

24 kesäkuuta 2026

Satteest hualimat

Ei sitä sarepäivinäkää voi kokonas kasvareit unohtaa, vaikkei samoi määrii kasteluvet kulukkaa. Meil menee kasvarin sisäl olevaan keppuhu kaik vesi kasvarin katolt, et "säilöön" tulee ja käyttöhö menee, mut eihä ne siit kepust ittekses kasveil siirry.


Kastumisest ei kissakaa tykkää, mut ulos pyytää. Sylis kannoin kasvarihi sit, ja siält kurkkaili ympäristöö iha innoissas.


Västäräkil taitaa ol pesä jossai täsä lähistöl (en ol selvittäny et mis), ku ol sempäiväne varottelu-sirputtelu menos. 


Ja ku sain kissan kasvarihi, läht lintuki. Koki kait, ettei ihmisest vaaraa, mut kissaa pittää varoo. Epäselvä kuva, mut lentoho lähtevä lintu tosa kuvas o.



Täsä Pyry tarkkaili lintuu kovaste tarkkan, ennenku menin sitä valokuvaamaa. Eli -kas- kuvat tul TAAS iha kummaha järjestyksehe. Mut joo, pikkase ehrittii kastumaha tosa matkal ovelt kasvarii ja sit taas uurestas, ku tulttii siält takasi. Kissan turkki vaa tuntuu oleva sellane, ettei siihe vesi ota kii. Valu sare ku hanhen seläst. Hassuu jotenki. Tollane pitkäkarvane höttöturkki, ni olisisis jotenki olettanu, et olis kastunu helpommi. Mut ei siin mittää. Ei tuo kovaste noist pisaroist kuitenkas tykänny..

Se sattaa ny!

Tuliha se sare, vaiks tuntu, et eilise roikotti. Muutama tippa sillon tällö. Yäl alko, aika ajoin kunnolki, ja ny tasasemmi. Iha hyvä saar noit kippoi ja keppui vet täyttee taas.


Märkkii olttii aamulenkij jälkke koiranki kans.

Hyvä ol saar pehmusteet turvaha eilä. Tällee sopivaste ku tulis vet läpi kesän, ni ei ne muutamat liija lämpimät päiväkkää nii pahalt tuntuisis. 😄

23 kesäkuuta 2026

Enne saret

Kiire ehtii tekemää pihal kaik, mitä enne luvattuu saret pitää ehtii. Kertakiarros nurmikonleikkuuta, ku satees ruaho kasvaa "ku rikkaruaho", mut märkkää ruahoo ei voi leikat (ainaskaa tukahruttamat leikkurii). Pit laittaa avomaankurkuil narui valmiiks (tukeen kii, ettei tuuli viä sitä) ja sellast. 


Ja tutuste kuvat men hassuun järjestyksehe, mukku tosiaa ny yhrel koiralenkil nappailin mukkaa noit vastaan tulleit luannonkukkii, ja loput sit omast puutarhast, ni tul uus kesäkukkakimppu laitettuu takaserassil.


En ol mikkää siankärsämön ystävä sil miälel, et pitäsisin näit millää tasol kauniina, mut nää värilliset versiot viä kyl selväste voiton noist...


... valkosist.


Ystävält saatu uurellaine auringonkukka tekkee uussii kukkanuppui kovaste ja aukoo niit sit peräperää. Vanha poijes tiält, ni uus mahtuu kasvamaha. Upee!

Ja siv viäl tul laitettuu noit tukikeppei herneit varte. Alkaa koht olla kiipeilykokkossii jo, ni tähä onki noi kuivat varelmaoksat iha oivii apui.

Mut kasvilavoist ainoostas juuripersiljaa ei viäl näy, muut kasvuhu laitetut ovaj jo mullast selväste noussu. Eikä tee pahaa, ku joka aamu saa vähintäs pari kolme kurkkuu ja jokuse mansikan kyytii, ku menee sisäl. Koht alkaa tulla tomaattii ja paprikaaki. Kesäkurpitsan kukkii orotellaa myäs. Eikä olla viäl ees heinäkuus! Vau!

Perhossii "mettästämäs"

Ny lentelee paljo perhossii joka paikas, mut mite munst tuntuu, et tää ihmiste kiireine elämäntyyli on tarttunu niihinki(?). Piipahtava kukal pikaseste ja taas lentoho ja seuraaval kukal. Lentäväkki jotenki noppeemmi, ettei mistää "lepattelust" voi puhhuu. Supernopeit tänä kesän. 

Isäntä tosa ulkon piipahtaessas höpisee, et "nokkosperhone, amiraali, neito"... ja kaikellaissii päivä "yäkkössiiki" vissii näkkyy, niit "jättikoiperhossii" (mum miälest), siis noit kaali-, sitruuna- ja tiäs mitä... Niit vähä piänemppii. Taitaa ol ny se yleisin perhosten lisääntymisaika. Ainaki tuntuu, et jokane pikkanenki nokkospuska on täyn munii just täl hetkel. Koht menee lehret "paremppii poskii". ;) Saa nährä, paljonks meijä lavakasveist menee samaan syssyyn, ku mittää suajaa ei olla laitettu.

Mut kuvat siis pääosin perhos"mettästys"kiarroksilt, muutama myäs meijä lenkeilt. Pyry ol ny joka lenkil menos mukan, ku ei ol liija lämmint. Vähä viileemp (ja tuulisemp) päivä ku sunnuntain.

Peurankello

Kuvat taas iha sekalaises järjestykses, et siin ei mittää uut, tälläkää kerttaa. En vaa jaks yksitelle niit laittaa. 

Rentun ruusu, maitohorsma

Kuunlilja-nauhuspenkki

Pyry kummastelee Islan touhui. Koira ku tuntu haluava koko aja iha toisaal, ku mihi Pyry olisisis ollu matkal meijä pihal. Lenkeil olles kissa seuraa koiraa tosi hianoste, mut pihal ei enää. Pyry hakkee enemp varjopaikkoi, fiksuna kattina, mut Isla tuntuu vaa löytävä ne kaikkeist kuumimmat paikat, ja siv vaa läähättää kuumissas, hölmö! Siks ei toist ain voi ottaa terassillekkaa olemaa, ku koko aja pittää komentaa poijes aurinkost. Sitä sellaist "ittesuajeluvaistoo" ei tol tunnu oleva lainkaa.

Maksaruaho

Täsä se ainut otos, mihi sain "näkyvän" perhosen. Seki on napattu zoomil kaukkaa, ku näähä lehahtava karkuhu piänimmästäki liikkeest niitte lähettyvil. Ja lentävä noppeeste! Kuvas on kaks muutaki perhost, siivet supus, mut niit ei kuvast oikkee nää. Jos tiätää, misä ne ova, ni "varjot" näkkyy...



Kurjenmiekka

Kurjenmiekka

Samettikukka

Samettikukka

Maksaruoho

Maksaruoho

Maksaruaho näyttää oleva pörriäiste suasikki. Siin pyärii perhoste lisäks kimalaiset, ampparit, kukkakärpäset, isomppii koppiksii... Kimalaiset ova nii luattavaissii, et ne pyssyy parhaite kuvattavan, muut "väistävä" kameraa.

Omenapuu

Tarha-alpi


Metsäruusu

Juhannusruusus ov viäl jokussii hyvii kukkii, mut suurin osa alkaa jo tiputtelemaa, et maa o "lumivalkone" puskan al. Silti siinäki pörrää viäl yht ja toist "ötökkää", mist o ollu mahrotont saara kuvaa. 

Em muist, et mul olisisis ollu tällast onkelmaa ikinä aikasemmi. Onks hyänteisil oikeest ny enemmä vauhti pääl, ku normisti, vai mikä mättää?

22 kesäkuuta 2026

Ammattitaitoo?

Vaiks rennommi tääl plokis kirjottelenki, enkä nii välit, mite kaik kirjakiälem mukkaa menee. Lauserakenteitte ja muitte puitteis, ni kyl mä silti pyrin, et kaik tyäjutut ja muut viralliset hommat menis kummiski sillee oikkee, ettei tulis mittää isomppaa sanomist mistää, keltää. Ja joo, TEEN myäs oikolukui, ja siks ehkä enemp joskus joku juttu, mikä vaa tulee vastaa, kolahtaa, aivoihi sattuu. 😏

Mä oon yleensä TOSI hyvä ohittamaha noi maksulliset päivitykset, sponsoroirut ja iha mainokset (en tiär mikä ero näil faces o, molemppii näkkee), mut just ehkä mun aivot jämähtää johonki epälookisuuksiin tai kummallisuuksiin, ku sellassii ossuu silmihi.

Klikkaa kuvaa, ni siit saa isomma (ainakin näi pöytäkoneel, luurin ruutu ny rajottaa joka tapaukses näit), ni ehkä joku toinenki huamaa täs jottai, mitä maksullises ilmotukses mum miälest ei kuuluisisis olla?

Toimiha ny nii, et sai mut "kiinnostumaha", muttei kyl klikkaamaa lisätiatoo, eikä varsinkaa men mainostajan sivuil...

Huamaan viäläki puristelevani päätä tätä ajatelles. Hah!