28 kesäkuuta 2026

Eka kahviliina

Juu, ei menny yhtää suunnitelmam mukkaa tää kaffeliina. Pittää muuttaa vähä suunnitelmaa, et saisisis "kiinteemmä" liinan. Tää venyy ja vanuu joka paikkaha, eikä näyt kivalt. Keskuskuvioho oon tyytyväine, mut siin se.


Kokeilin jo purkaakki tätä, mut solmuhuha se menee. Saa nyssit olla, vaikken tätä kyl voi laskee "valmiiks". Jonku kukkapurki al... Nymmää toivov vaa, et lanka riittää viäl. Ei tähä menny ku piän kerä, et toivoo o.

Et mitäs sit keksisis? Voi, ku olisisisis joku valmis ohje, mist napat käyttöhö.

Makrokuvii enne saret

En olisisis ottanu puhelint aamulenkil mukkaa, jos olisisi ees tajunnu, et on sarekuurom mahrollisuus. Ei ollu puhelimel mittää suajaa, ku pitelin sitä vaa käres. Aatelle, et napsin makrokuvii. Mikä osottautu aika haasteelliseks, ku sevverti tuuli. Mut jottai silti tul kuvattuu.

Peurankello

Puna-apila

Kimalaisen "pylly" mesiangervos

Heinän kukinto

Ja sikku pääsin aamukiarrolt pihaa eestaas mennes sisäl, ni alkoki oikkee kunnol satamaha. Aurinko paisto, ja sato. Hah! Osuttii sit kummiski ulos just oikkiaan aikaan.

27 kesäkuuta 2026

Lorvikatarri

Kaik tuntuu etenevä NII hittaaste, et jotenki tuntuu oleva vaikeemp ja vaikeemp toimertuu kii jostai, ol se sit uut tai vanhaa tekemist. Vaiks siis ympäril olisisis vaiks kui ja paljo kaikellaist, mihi VOISIS tarttuu.


Pelkästäs valokuvii napsies tajuun, et "olisisis pitäny ottaa hanskat menoho mukkaa", ku noit ohrakkeit ja tiäs mitä rikkaruahoi löytyy joka paikast. Piikit om piikkei kummiski, eikä iha paljain käsin viitti kaikkeen mennä koskemaa, vaiks paljo heittelenki hanskoi poijes, ku tykkään tökkii sormet multaha.

Sauna ei erenny lainkkaa tänäpe. Tavaraa olisisis niim paljo, et ny täytyy vähä miättii, mihi niit uussii tarpeit, millä se rakennetaa sit laitetaa. Viitti kaikkee iha taivasallekkaa laittaa.

Oon kyl jaksanu availla ja sulkee kasvarin ovii/ luukkui, kastelut hoitaa nii kasvareis ku kasvilavois, ja terassie kukat. Mut kaik muut oj jääny. Ei ain jaksa, onneks ei ol pakkokaa!

26 kesäkuuta 2026

Perjantaissii touhui

Aurinkoine ja melkkes helteine (ei iha päässy siihes saakka) päivä muuttu pilviseks ja sit satoki, mut ukkost ei tullu, vaiks vähä sellaseltaki näytti, ja tuntu - painostavalt.


Tutuste on taas kuvat iha hassus järjestykses. Näköjäs se viimesin kuva tul ekana. Mut oon siis päiväm mittaa aika ajoin tuulettime tuiverrukses pipertäny tätä virkkuuhommaa. Ny näyttää pysyvä lanka solmuuntumat, kuha pittää tarkkaa hualen, ettei kerä pääse lipsahtamaha minnekkää väärääm paikkaha. Esimerkiks kissn hännän viämänä, tai sillee (pit tääki iha käytännös "testat", ku karvatti ehti ennenku huamasinkaa asiaa. Sit ol pallero kiäriny raput ales - ja KAKS kattii peräs. =P Hah!


Aamunäkymä lenkil lähties.


Sipulinkukat tuntuva houkutteleva perhossii ja pörriäissii, mut niit perhossii en erelleskää ehri saar kuvihi...


Kimalaiset keskittyvä tyähös paremmi. Ehtii saar kameranki käyttövalmiiks.


Taas yks isomp varas tomaatis, ja lykkäsin sen multihi. Siin ojjo nuppuiki, ni en poistanu ny yhtää lehtee. Saa nährä jaksaaks se juurii tehrä. Erelline varas kasvaa jo kovaste ja toiveit o sattooki saara.


Maakaapelointihommiev valmisteluit ojjo alotettu. Merkinnät tullu tiäv viärel. Täsä touhus saaraa siirrettyy lopultaki sit meijä vanha pääsähkökaappi uutehe, ja sitä kaut sit pikkuhiljaa myäs sisäl olevaa uutee sähkökaappihi sisäsähköt. 


Napostelukurkkui tulee käytännös päivittäi lissää, minikurkkui aika ajoin ja nyssit tänäpe eka paprika. Pikkase o tomaatteiki alkanu värii vaihtamaha, et ei varmaa kamalan kauvaa mee, ku niitäki saaraa. On tää kivaa aikaa!

Ja tosiaa usseemma peräkärrillist kamaa autotallist ja saunatilast poijes, mut ei toi tavaramäärä tunnu vähenevä lainkkaa. Kummallist! 

Koht tarttee saar vanerii, lautaa, lankkuu ja "runkolautaa", ne kakkosneloset sum muut, miks niitä sit kutsuiskaa. Et niillekki tarttetaa joku tila. Hmmm. Et jos tavaraa lähtee, ni kyl sitä sit tuleeki...

Hyvää viikolloppuu!

Lankaa käyttöhö

Tosa aikasemmi turhautusisi siihe "kone"lankaha, mikä men iha hurjaan solmuhu käytettäes, ja virkkuu jäi siihe. Miätin ja miätin. Onks joku, mink läpitte lankat sais, etteivä menis kiärteel? Ei sellast oikkee saa, varsinkaa näi lemmikkitaloures, ku menos pyärii koira ja kissat. Koht o koko koti "koristeltu" lankal, ku se jää jonku häntähä tai johonki kii... Juu, ei!

Simmää kokeilin piänel erillisel keräl, mihi vaa pyäritän noi molemmat lankat yhtaikaa. Ja SE toimi! Eli jatkan sit näi. Saa nährä, mite pitkäl noist ekoist "palloist" pääsee, ni pystyy vähä niitte uusie palloje kokkoo paremmi miättimähä sit. Mut ny ei enää men lankat solmuhu. Vaiks iha samaa lankaa onki.

Väri om muute oikeeste sellane neonvihree, ku näyttää mun ruurul aikaslaise keltaselt. Em meinannu illal raaskii jättää tätä tyät keske, mut pakkoha se ol, ku ol taas aikane herätys tänäpe. 😁

25 kesäkuuta 2026

Uus kirppari

Äiteel vähä jottai muut, ku koton olemist. Käyttii uures kirpparis. Siit om "puhuttu" somes, MUT se yllätti silti.

Valmistautumisis ol Vilpertti-kisuki mukan kovaste. Jos olisisis ollu joku kassi/ kori tai joku, mihi olisisis voinu "tehrä pesää", ni olisisis varmaste tullu mukkaa autohonki saakka. 😆

Jättimäine rakennus, jättimäiset tekstit, ja SILTI me ajettii harhaan enste, ja viäl toisenki kerra. Hah! Pikkase harhaajjohtavii kylttei, nualines, mikkä näyttävä oikein vaa toisest suunnast tulevil. Mut joo, ei meil mittää aikatauluu varsinaiseste ollu, ettei sil. Pyrähdettii vaa katsastuskonttorim pihal tekemäs ympyrää, ja lasi(?)liikkeen pihal kääntymäs, ennenku päästii oikkiaam paikkaha. Mut löyrettii, lopult.

Eka "oho" tul het sisäl astues, et tavaraa o lattiast kattoo, seinäst seinähä, sekalaises järjestykses. Huanekalui, sisustustavaraa, lasi- ja posliiniesineit, lamppui... Pit olla tosi varovaine, ettei tiput mittää - ja siin men sit se "ostosmoodi" enempi sivuhu. 

Ja se HAJU! Yäk! Sellase sekalaine vanha kosteen kellarin/ viämärin sekotus. Tuliks rakennuksest, huanekaluist, erilaisist vanhoist tyäkaluvermeist, vai mist, mut se on kamala! 

Ei silti käännytty takasi, vaa päätettii, et ku tänne ast tulttii, ni kiärretää ny. Jotenki ees. Etuala valosa, mut koko muu tila hämärä, hyvi sekalaine, lattiat sotkussii, hintalappui puuttu paljo. Eikä siäl kamalaste kyl näyttäny ihmissiikää oleva. Pari omistajan tapast (siis omistajan elkein ainaski), yks kesätyäntekijält vaikuttanu (järjestelemäs tuattei), me ja kaks muut. Loppuu kohre tul jo vähä kiiruski ulos, ku jotenki se haju tuntu jäävän "kii".

Äitee löys jottai, vissii 4,5€ yhteensä, ja mun ostokset teki 2€, jost pualet men kolmeen isoho vanhaan kiiltokuvaha ja kolmeen korttihi loput. Hah! Ny must tuntuu, et vähä välii se kirpparin haju tupsahtaa nokkaha jostai, vaiks VAIHROIN vaatteekki! Pitääks mennä suihkuu ja pest hiuksekki? 

Mut kirpparin jälkkee käyttii viäl kaupas ja sit istuttii vanhuste tykön kaffel tovi. Ennenku lährin kotti. 

Ens kerral kyl käyrää muuval kirpparil, tonne en nokkaani lait! Mut kiva yhressolon päivä kummiski!

Kuun kurkkija

En saanu ku YHRE kuvan, misä oikeest kuu näkkyy, vaiks taisin jottai viiskyt otost napat. Se vaa ol liija kaukan mun kameral. Ja sit kamera viäl "kehtas" piänenttää sen. Silmil kuu ol paljo isomp.

Tultti siis iltalenkilt pihal, ja näin, et kuu ol isona möllönä "vapaal" taivaal, eikä mettikön takan. Koira sisäl, ja mä palasin ulos takasi. Ja siällähä sit ol sisäl akkunas "joku" kurkkimas kuun kurkkijaaki. 😄

Otinki sit lähistön päivänkakkarast kuvaa, tällane "ilta-aurinko", ku aurinko ol jo menny vähä niinku "mailles". Koht ol nii hämärää jo, ettei kuvii olisisis ilma salamaa saanukkaa.