04 heinäkuuta 2012

Huh-hellettä


Meidän mittari nyt on sitten helteen puolelle kääntynyt; +27C. Ja siltä tuolla ulkona myös tuntuu. Ei edes tuuli viilennä oloa yhtään. Lenkillä ollessamme koirat pyrkivät vain etsimään varjoa, kun olivat myös kuumissaan. Olisi pitänyt tajuta ottaa vettä mukaan, mutta eipä näin kuumia päiviä vielä ole ollut, niin en ottanut. Huilailtiin välillä sopivissa kohdin, niin Kyöstikin sai pidettyä häntänsä selän päällä koko matkan, vaikka tämä mies on aina se ensimmäinen, joka väsähtää. Pyrin olemaan väsyttämättä, ettei sitten saa niitä epileptisiä kohtauksia, mitkä yleensä juuri pitempien lenkkien jälkeen sitten hetken päästä ilmaantuvat. Onneksi ei nyt enää pitkään aikaan ole mitään ollut.

Lähdin sitten uutta kirpparia tutkailemaan, kun Maskuun on sellainen tullut. Ihan samantyyppinen kuin nuo Turunkin kirpparit, paljon oli tyhjiä loosseja tosin vielä. Ja vähän enemmän noita kalusteitten myyntimahdollisuuksia myös, kun oli niillekin jätetty tilaa. Ihastelin siellä niin tiettyjä tuoleja kuin yhtä vanhaa sänkyä (mistä saisi levitettävän sohvan) ja puurunkoista sohvaakin. Kunhan sitä joskus pääsisi siihen asti tämän torpan kanssa, että oikeasti voisi lähteä sisustelemaan. ;) Joskus sekin aika toivottavasti eteen tulee.

Ja kun ostin uuden maton, se tiesi olkkarisiivousta, että sain vanhan maton pois ja uuden tilalle. Samaten sitten kukkasten järjestys muuttui, kun löysin lasisen amppelin, johon sain näppärästi mun ikkunalaudalla olleen orkidean. Tuossa amppelissa se pysyy paremmin pystyssä kuin ikkunalaudalla - ja saan sen myös kasteltua siinä paremmin. Tykkään! Miehelle löysin vaatetangon, johon saa jatkossa omat käytetyt vaatteensa ripustettua, ettei niiden tarvitse pyöriä ympäriinsä. Sellaista joskus ennenkin olen ihastellut, mutta silloin hinta oli isompi kuin mitä nyt kaikkien ostokseni yhteensä (mikä oli ruhtinaalliset 15€). Ja ostin siis ison olkkarin maton, lasiamppelin, grogisetin, vaatetangon, isohkoja saviruukkuja kaksi kappaletta, puisen ison sauna-kyltin, lehtitelineen ja 10 Voi Hyvin -lehteä sen kera, 2 mariskoolia, uudet verhot keittiöön, valokuvakehys alkuperäisessä kalvossaan, pöytätabletteja 6 kpl, sininen kissapullo ja punainen koristetyyny. Näin sitä sitten "lakanaostoksilta" selvittiin suht edullisesti, vaikkei yhtään lakanaa mukaan nyt tarttunutkaan. =D

Oleiluu

Rohtosormustinkukkien aikaa
Rappukaiteissa olleet kukka-asetelmat laitoin uudestaan, kun alkoivat valumaan kasvien painosta niin, etten uskaltanut luottaa siihen, että ne pysyisivät paikoillaan enää. Lämmintä ja kuivaa on luvattu, lisäsin samalla kastelukiteitä pintamullan joukkoon ja toivon, että se riittää helpottamaan kastelussa tässä kesän aikana. Samalla siirsin kukat ylätasanteen kaiteelle, mistä ne näkyvät hyvin ja missä ne silti saavat valoa.

Muutakin jännää pihalla. Sormustinkukat alkavat olemaan parhaimmillaan ihan näillä hetkillä. Kuvia tulee napsittua, kun pelkää, että sitten se ihanuus meneekin jo vanhaksi... Palavarakkaus ja jalopähkämö alkavat kukintaansa, samaten harjaneilikat ja isopäivänkakkarat. Perunat ovat alkaneet tulemaan mullasta esille (pitäisikin mullittaa ne) ja rikkaruohoksi luulemani "arvoituskasvi", jota luulin jo peurankelloksi, on joku muu jättikellokukkanen. Yksi kukka on vasta auki ja se on todella iso. Kukkavarretkin ovat todella paksut ja painavat kukat ovat niitä kaataneet, piti tukea narulla, ettei mene kukinta hukkaan kaatumisten takia. Jännää!

Kesäsuunnitelmia menossa muutoinkin tässä. Kiva kun tulee jotain muutakin vähän, ettei ihan kokonaan oman torpan ympäristössä vain liiku, vaikkei me mitään yöpyjävieraita ollakaan. Liikaakaan ei voi ohjelmaa tehdä, kun pitäisi saada miehen kesälomien aikana tehtyä yhtä ja toista ja mun käsivaivojen takia en pysty ihan kaikkea haluamaani tekemään. Liikoja en uskalla rasittaa, ettei vaiva palaa entistä pahempana. Kyllä lääkäri severran tuosta luukalvontulehduksen vaaroista peloitteli, että en edes kortisonipiikityksiin halua, saatika tilanteeseen, mikä vaatisi leikkausta. Kyllä nämä käsivärkit vain senverran tärkeät epeleet ovat.

03 heinäkuuta 2012

"Kisseilyä"


Juu, tuli sitä Kissikin pestyä ja puunattua, pitkästä aikaa. Enpä olisi kipeillä käsillä sitä kyllä pystynyt tekemäänkään. Huomasin, että melkoisia kierreliikkeitä siinäkin hommassa tulee, kun toisella kädellä pitää fööniä ja ohjaa sitä ja toisella kädellä harjaa turkkia, että saa sen suoraksi. Kiharaksi ei saa jättää, koska se on sitten tiedossa miltei samantein uusi pesu. Kiharainen turkki kun takkuuntuu sata kertaa nopeammin/helpommin kuin suora.

Kuivausrumpu saapui, ja isäntä sai sen pesukoneen päällekin. Nyt pitää vain odottaa, että hän saa fiksattua koneiden takana olleen hyllykön oikeaan malliin, että saadaan pesuaineet ja muut tarpeet käden ulottuville. Ei mennyt "vanhan" mallin mukaan tämä uusi enää... Noh, saadaan samalla maalipinta tähän vanhaan hyllykköön myös tässä, että se on plussaa. Kovasti jo tekisi mieleni kokeilla, millaista kuivatusta kone tekee. Nätiltä näyttää - ja mukavalta tuntuu! =D

Kissin kuva on sinänsä myös ajankohtainen tähänkohtaan, koska Tampereella pidetään maksuton geeninäytteen ottotilaisuus (Hannes Lohi) elokuun alussa, ja sinne ovat kaikki cotonit tervetulleita. Olen yrittänyt levittää tietoa tähän lähipiiriin, mutta siis kaikki kynnelle kykenevät cotonistit olisi kiva saada liikkeelle. Tärkeää työtä tekevät ja rodun parhaaksi, jalostustyötä helpottamaan. Itse olen merkinnyt päivän kalenteriin ja jos suinkin auto toimii ja muut aikataulut sopivat yksiin, niin Kissin kanssa kiepsautetaan pieni "sunnuntaiajelu". Kissi kulkee turvavaljailla autossa, joten mukaan mahtuu autoomme muitakin täältä suunnalta lähtijöitä... *vinks*

02 heinäkuuta 2012

Terasseiluu

Fiksu-Fix Idefix alias Fix

Sevverti o onkelmii viäl pääplokis, et heitän tänne ny vähä juttuu. Ettei iha kokonas unhottuis. Toistoo taitaa osaltes tulla sikku pääsee taas normiarkehe näitte kans kii - tai sit ei. Joskus vaa tulee jätettyy asioit poijes sikku aikaa o kulunu liikaa. Ei tunnu enää ajankohtaselt menneet jutut.

Paljo ulkoiluu, polttipa plikka jo toisen käsivarteski, iha huamaamattas, ja olemist. Rentoiluu pääosi. Ihana nautiskel terassil olemisest tassuttajie kans ja siin samal o sit tullu kurottuu peitompalassiiki. Yhtee peittoho tulee 32 palaa ja ku tarkotus olis tehrä kaks, ni se tiätää sit yhteensä 64 palaa. Tehtyn o ny sellaset nelisenkymment, et matkaa ov viäl "jonkuv verra". Tänäpe sain kyl ostettuu ne palaset yhristävät lankat, ku löyty alennuslaarist. Meinasin ostaa enemmänki, mukku en oikeest tiär, mitä sit peittojej jälkkee ja näitte palaste yhristämiseenki menee viäl aikaa, ni en sit ostanukkaa. Samal tul kyl päivitettyy hintatiatoi vähä, et mitä mikäki ja minkäki kokkone lankarulla maksaa. Vähä o tullu jokkut hinnat alespäi (kappas keppanaa!?) siit, ku viimeks oon muuvalt ku kirpparilt ostanu.

Huame saaraa uus kuivausrumpu taloho. Ollaa oltu ilman nyjjo mont kuukaut ja kyl se vaa näi pikkuruisis olois o tosi onnetont. Kuivausritilä ol takaterassil katokse al ja verhon suajas vähä aikkaa, mut se sit ei kestäny sitä ulkon olemist ja ny se vaa taiten pysyy enää kasas, ku saa nojat tiätyl taval johonki. Eli nysseo siv viäny suihkutilan ja siin saa ain tarkkaa suunnitel, mite käy pesul, ettei men puhtaat pyykit pisim pitki, ku yrittää telinet siirtää poijes tiält. Paree olis, et teline olis siinkohti tyhjä. Ja toine onkelma, vaatteis alkaa ol tosi paljo karvaa. Kuivausrumpu irrotti karvat melkose hyvi, mut nykku ei enää ol monie pesuje jälkee tätä toimitust tehty, ni arvannette, milt kaik vaatteet näyttävä - karvakuarrutetuilt. Noh, onha meil tääl tätä karvaa, et karvattomatki vaatteet äkkii karvastuva, mut ei se sentäs kertaantunu sit, ku sai ne välil sentäs poijes. Noh, kohta palataa "arkehe" tänki suhtehe sit. Hyvä vaa!

01 heinäkuuta 2012

Kesää pitelee


Nii se vaa Vuaratuksel tökkii, mut eipä se ollu tännekkää enää helppoo osat, ku koko hallinnon alkutsyreemit o pistetty viime käynnist uusiks. Saas nährä, mitä täst tulee. Kuvien kans en haluu ees ruvet tappelemaa, ni tää viikolt napattu kuva koiruuksist iltalenkij jälkkee meijä rappuje erustalt saa riittää.

Päällimmäiset uutiset siin, et pojal ov viäl armeijaa jäljel vuarevvaihtee ylitte, plikka sai opiskelupaikan vaatetusalalt, ja heil o tullu pikkane mustavalkone Fix-kisumisu perheellisäyksen taloutehes. Aivan ihana otus. Piän, mut pippurine. :)

En keksiny täält viäl, et mist näkkee, paljonks o kuvatilaa jäljel, mut viimesest muistaisisi, ettei sitä kovim paljoo enää ol. Mikäs olis sellane sopivaine plokintarjoaja, ettei tarttis "kymmenee" eri paikkaha laittaa asioit ja siv vast koota juttuu? Jokases tuntuu oleva ne omat hyvät ja huanot puales.

Melkose viilee ja märkä kesä o tähäs saakka ollu. Iha muutama kesäselt tuntunu, mut kasvit tykkää. Kukat kukkiva kauvemmi ja nätimmi, ku helteel kaik kukinnat ova hetkes ohitte. Ite muutenki tykkään viileemmäst, ni jaksais jottai tehräkki. Tosin nykku sit sain käsionkelmii, ni monet tyät ovak kyl tält kesält jääneet kokonas tekemät. Varovaste täytyy ol, ettei aiheut leikkaust vaativaa vahinkoo. Käret kummiski sevverti tärkkiät ova.

Mut kattotaa, jos Vuaratus jatkaa tökkimistäs pahaste, ni munt voi löytää täält usseemminki. Vaiks pyrin enssijaseste kirjottelemaa sinne. =D

Hyvää Kesää kaikil!

11 elokuuta 2011

Kesä on ollut


Aivan mahdottoman kuuma ja kostea kesä alkaa olla takana. Paljon pihailua, sen mitä helteiltä on pystynyt, mutta lenkkeilyt kuumuuden vuoksi toisinaan jäivät melko lyhyiksi. Onneksi on pihaa ja lääniä, missä voi energiaansa kuluttaa - niin kaksi- kuin nelijalkaisetkin.

04 kesäkuuta 2010

Se on kesä!


Aina mahdollisuuksien mukaan terassilla. Koko hela-kööri! Jams! ;D