06 joulukuuta 2025

Pöllöi

Päätettii luavuttaa tänäpe remppa ajois, ku hommat ny tuntu takkuileva. Koko aja tul vastaha et tota ei voi tehrä ennenku toi on tehty, ja ton tekemist ei voi tehrä ennenku... Sellassii ketjui, mitä ei tulisisis, jos asuttais rempan tiält poijes, mukku nyv vaa o mahruttava seas asumaanki. Vähä saatii asioit ettippäi, et JOS vaiks huame sit lopultas alotettais tapetointihommat, se mist koko tää meijä remppa läht liikkeel. ;)


Täsä oon sit kans yrittäny pikkase saar tavaroit omil paikoilles, ja samal sit pyyhkiny pölyi ja sellast. Pöllöi pöllöl - näit erillaissii hankitaa nii ite, ku saan lahjoikski. Täsä siis vaa ny jokuset, mihi pääsen käsiks kameran kans täsä remontis.



Näit erillaissii koukkuiki o monellaissii. Tää o köökis, mut toisellaissii om myäs kuistil ja pukuhuanees, mut ev viitti just ny siält kaike kaman keskelt niit kaivaa esil.


Täs myäs vähä noit isännän jutui näkkyy kans. Lapsellapset sanova, et ne o vaarin lelui, ja niihi ei saa koskee. <3




Korui o monellaissii, mut jokuset oon pitäny esil.




Näit aurinkokennovaloi om muutamii erillaissii. Kesäks laitan terasseil, ni valaseva öisi kivaste, varsinki loppukesäst, ku alkaa ol jo hämärämppää.




Lisäks näit magneettei, ja monii tarroi, vihkoi, avaimenperii, heijastimii... ;) Löytyyks sun kottoo paljo jottai tiättyy juttuu?

Hyvää Itsenäisyyspäivää!

 


Juhlistetaa päivää laittamal lippu salkoon, paljom muuhu ei tänäpe kykene. Miäles kuitenski kiitollisuus itsenäisest Suamest!

Kynttilöit ei valvomat poltel (jostai kumman syyst) muutoinkaa, vaik nää tassuttajat ovakki ain aika tarkkoj kaikest, mis o aitoo tult (noit led-kynttilöit eivä ot miksikää, eikä ihme). Mut pitihä mun ny ainaski yks kuva saar tästäki päiväst! <3

04 joulukuuta 2025

Ain vahrattavaa

Isla ei onneks normiolois ol mikkää haukkuja, vaiks haukkuilmasija onki. Sikku torpas ov viarait, ni sillo kyl äänt lähtee. Innostushaukkuu,  malttamattomuuttas. Impulsiivine ja terävä ku o, ni täytyy ol tarkka, ettei satu vahinkoi, vaikkei koira niit tarkotuksel teekkää.


Tiätää, millo o ruaka-aika, ja tää o AIN paikal sillo. Ruaka o tärkee juttu, TOSI tärkee! =D Ja ku ruaka o syäty, orotetaa (toivotaa) jälkiruakaa, ja välipalaa... Ja ku me syärää, hää orottaa viäres, et jottai tippuis, toivees, et tipahtais lautase ja pöyränki läpitte, mitä pääsisis "imuroimaa". Iham pohjaton vatta, ja lihois kyl ilmapalloks, jos vaa ruakaa olisisis saatavil sevverti. Ja mitä enempi ruakaa on tarjol, sitä noppeemmi täytyy syär, ettei kukkaa vaa tuu osingoil - ja siv voiraanki oksentaa koko ateria ulos... Eli annokset pirettävä maltillisin, ni malttaa koiruuski syär hittaammi. Mittää varsinaissii hirastuskeinoi ei olla tarvittu, vaiks keinot siihenki kyl löytyy, tarvittaes.

"Tikkujalkasen" ei saa antaa lihotakkaa. Sellane pomppija ja menijä on, et siit seurais sit paljo ikävyyksii. 

Ja sikku ei tartte vahrat ruakkaa, sit pyritää seuraamaa, mitä torpan ympäril tapahtuu. Melkose vilkkaan tiäv viäres asustellaa, ni alakerra akkunoist, varsinki takaovest, näkkee lähitiät (torpam molemmi pualin), ni neitone ilmottaa, jos siäl kulkee joku koiran/koirie kans (puhisee, ja yrittää löytää parempaa kattelupaikkaa), kulkijoist muuto ei välitä (jalankulkijat, pyäräilijät, autot) mittää - paitti jos olettaa, et joku tulee meijäm pihal.

Yläkerra akkunast näkkee kauvemmas pellol. Siälläki menee tiä, misä paljo ihmissii kulkee, joskus autoiki. Mut pelloil menee pupussii, peuroi, kauriitaki ja tiäs mitä muit, ku ympäristös menee susii, kettui, mäyrii, supikoirii, kissoi... Välil o kurkii, välil joutseniiki. Ja niit koirakkoi, tiätty. Islan asennost näkkee, millo kattelee muutov vaa, tai millo näkkee oikeest jottai liiket. Kaula venyy ja kääntelee päät, ku yrittää kuullakki jottai (se ei kyl taatuste onnistu tualt kaukaa tänne seinie taa, olettaisisin).

Ku postiauto pysähtyy postilootal, siit kerrotaa yhrel haukul, ku roskisauto piippailee ja kolistelee pihal, siit ei välitet lainkkaa, sitä ei enää ees pyrit kattomaa, ihanku se olisisis ilmaa vaa. 

Iha sama, ollaanks sisäl tai ulkon. Tänä kesän tosin koira-aitauksest om puuttunu iso palane, et siäl ei olla paljoo oltu, ja mun kintun takii ulkoilut muutonki ollu aika vähis, varsinki ku terassikki o (viäläki) iha sekasi meijä rännirempan takii, ettei ol voinu vaa istuu ja nauttii säist. Ehkä me saaraa tätä aikaa "takasi" korkojen kans sit ens kesän? (vaikkei tekemiset toki ol mihinkää loppunu, suunnitelmii ov vaiks muil jakkaa)

03 joulukuuta 2025

Pualivälin tilanne

Lattiaremppa etenee, vaiks hirastuksiiki o ollu. Ovet (kaks kipalet) pittää nostaa, et saaraa ne auk, ku lattia just sevverti hippase ny täs hommas nousee. Takan ympärystä aiheuttaa lisätyät erinäisine kulmines, ja siv vast ku kaik nää on tehty, päästää siihe alkuperäsehe...


... tapetointihommaha, mistä tää koko juttu lähti. Tosin tää kulmasuaja, liisterit sum muut viäl puuttuva kokonas. Ei viittiny hommat lissää kaikellaist kamaa just tän lattiahomman ajaks, ku muutonki koko huusholli o sekasi. Tavaroitte raijaamiset takasi paikoilles sit viimitteks - ja toivottavaste jonkullaine mattojempesurojekti (vuakravehkeel) viäl enne jouluu, ettei tartte likassii uusil lattioil laittaa.

Et tällast. Arkipäivisi ku ei tapahru yhtääm mittää. Tyätki täytyy hoitaa, ne mist sitä rahaaki taloutehe tulee. =)

Meijä nykyset rempat vaikuttaa kaik oleva melkose näkymätönt. Köökis vaihrettii yht ja toist putkie lisäks, mut kaik jäivä kaappie taa piiloho, tai uuret ostetut ol nii samallaissii (WC-pötöt, hanat, lavuaarit...) ku vanhakki, ettei käytännös muutost näy jälkeekää. Ja nykku lattia valmistuu, siit tulee näkymähä melkose vähä, ku yhä tarvitaa ne mattot lämpöeristeeks. Ovie nostot ei näy... Ja sellast. Mut tiäretäämpähä itte, et mitä ollaa tehty. <3

02 joulukuuta 2025

Toine pikkulaukku

Ei se kaik aika ol menny rempates. Taukoiki om piretty. Isäntähä tosa enite aikaas saa tuhrattuu, muutonki. Kutimet ja koukut käres ain, ku tilaisuus vaa tulee.


Erelline pikkulaukku, ol tiättyhy tarkotuksehe sopiva, siihe mahtuu bujo, eli toi A5-koko, tarpeines, kännykän ja avainte lisäks, mut siihe en saanu nätiste mittää taskui, ku tein vuaren yhten kappaleen.


Ny tein pohjan ja seinustat vuarinaki erillisin kappalein, ja sain onteloneuloksena eri kokkossii taskui sit samal "vaival". Tää on kyl selväste piänemp, ettei tähä saa muistikirjaa mahtumaha, mut kyl tähä sellaset "äkkitarpeet" johonki kauppareissul sum muuhu menoho lähties mahtuu, kummiski.


Värit antava paljo mahrollisuuksii sil, mitä sitä ylles laittaa lähties. ;) Hah!

Mut oon iha tyytyväine tähänki. Piänii ku tekkee, ni ei näis kauvaa nokka tuhise. Ku pääsis vaa yhtmittaa tekemähä, heh! Ei pahemmi pakkaa sellast aikaa olemaa ees loma-ajal, ku ain sitä jottai puuhaa täs töllis tai yleensäkki läänis (pihal) löytyy.

Joulun orotust

Joo, ei lähteny joulukuu iha sil "aikataulul", mitä olin aatellu, ku tosa, olisisiskos ollu lokakuun alkuu, ku lährin joulukuun bujoo kalentereines tekemää. Om mul ny sentäs korttie kirjotus- ja lähetyspäivät ylhääl, ja postimerkkie hankkimiset tehtävä sitä enne. Muut aikataulut ei sit piräkkää enää yhtää. Joululahjaireakki men uusiks sen sileän tiän - ei ol enää aikaa tehrä niit. Ehkä sit ens jouluks. Niit ku ei olisisis ees pystyny aikasemmi tekemää, et olisisiva käyttökelpossii jouluaikan.


Kissat ova löytäny omii paikkojas muuttuvas huanees. Tuntuu, et enempi sellane "seikkailurata" täst tul heil, ku tavarat vaihtaa paikkaa, ja o kiva tutkii kaikkee uut.


Osa "temppuratailust" ov vaa paikaltas siirretty hyllykkö/ kaappi/ laatikosto, mist pääsee näkemää tilaa vähä eri taval, ku koskaa enne. 


Soffan tilal on nyy tällast palapelii, mikä välil o siististe päällekkäi, kunnes ne ei sit enää sillee olekkaa. Kyl o kolinaa ja kilinää ja rapinaa ny eri taval, ku normaaliste. Aamuyäst, ku kissat alkava liikkumaa, alkaa äänet Islaa välil ärsyttämähä (näi o ain ollu), ja välil sit motkottaa kissoil, et "hiljaa!". Joo, on toi motkottanu samal taval seinän sisäl rapistelevil hiirillekki kyl. Aamut pitäs olla hiljast, et tää neiti sais rauhas nukkuu. <3


Takam pääl mun pit tehrä jo aikasemmi iso piparkakkujuttu. Kirkko tai torni, tai joku. En ollu päättäny lopullist muatoo viäl, mut taikinat om pakkases, kanammunii on hommattu pikeerin tekoo varte. Saa nährä ehrinks mä yhtääm mittää enne jouluu. Ku ny ei ol köökis askartelutilaa, eikä myäskää takam pääl, ku siihe o siirretty jos mitäki muuvalt. Eihä näät lopulliseste täsä ol, mut kummiski.


Nettijoulukalentereit sekä kattelen, et luven, ku sitä varsinaist omaa kalenterii ei ol. Onneks on tää ihanuus, minkä oon kavereilt saanu usseemp vuas sitte. Ainaki saa pirettyy järjestyst siit, mikä päivä om menos. <3 Kuplat ku on se meijä "juttu", ni soppii oikkee hyvi!


Ny kuitenski sain ottaa taas esil tän mun joulubujon, misä oon pitäny joulukuuta jo vuarest 2021 alkae, ja täj jälkkee ens joulu viäl tähäm mahtuu, ennenku täytyy ottaa uus muistikirja käyttöhö.

Oon tykänny täst, et joulut puuhines o erillisen varsinaisest bujost, ku jotenki näät joulukuun puuhat eroo muist aika tavallaki. Vaiks vuaret eivät veljeksii keskenäs olekkaa. Oma enerkiatasoki jo vaikuttaa siihe, mite näit kuukaure sivui rakentaa. Joskus tykkää erilaisist seurannoist enempi ku toisinas, esimerkiks. Siks onki bujoilu nii hyvä juttu, ku se muakkaantuu ain tarpeem mukkaa.


Ekaa viikkoo mennää, ja harvinaiseste alkaa just maanantaist tää kuukausi. Tykkäisisin, et kaik kuukauret alkais näi. Heh! Täl hetkel päivätapahtumis ei paljoo muut ol merkintöi, ku et flunssa yhä jyllää, ja lattiajuttu oheistoimintoines etenee, mite etenee. Niit joulujuttui varsinaiseste ei nyssit ol vähään aikaankaa orotettavis. 

Mitä nyt plikka välil lähettelee kuvii lastellaste joulukalenterin avaamisist, minkä sentäs sain aikaseks heil tosa jo enne kuukaure vaihtumist. <3

Vaiks huusholli o täysi hyrskymmyrskyn, ni joulu o silti miäles.

01 joulukuuta 2025

Lattiafiksaus jatkuu

Ei ollu yllätys, ettei homma tullu tehtyy valmiiks viikollopu aikan, vaiks isäntä nii kovi ol sitä miält, et hyvinki onnistuu. Hah! Noh, ei tainnu ottaa huamioo sitä, et pit käyr vähä lisätarpeit ostamas kaiken keskel, pariinki kerttaa. Puhumattakaa niitte tyävälineitte hakemisest (varastost ja autotallist) sekä uusie vermeitte kokoomisajoist (paneelileikkuri esim.). Joka asiaha tuhraantuu ain aikaa, mikä om muutonki viikolloppun rajallist.

Saattii yli pualet kummiski tehtyy, ja päästii hippase saamaa tavaraa jo niil niitte oikkioil paikoillekki. Häkin paluust tais Pyry ol kaikkeist ilosin. "Häne" lualas ja lempijuamapaikkas. <3 Ja ONHA toi lattia ny hiano! Jos onki feikkilankkuu, on se paremp ku feikkiparketti, mikä muavimatto täsä aikasemmi ol. Kunnes saaraa ne oikkiat lankut, rungon suaristamise yhteyres. Joskus.


Mut eihä se tavaroitte siirtely viäl mihinkää ol loppunu. Pit saar tilaa toiseen nurkkaha, et saatii kamat tekemättömält pualelt kans poijes, eli siirtää, siirtää, siirtää ja siirtää taas. Ja ku lattiapinta nyv vähä nousee ni -kappas- meijän täytyy nostaa oviiki pikkase, et kaik sit aukeis normaaliste uuren lattian aikanaki. Esimerkiks vessan ovi ei mahru uure lattian tasol aukeemaa lainkaa, saatika jos siin eres pitää mattoo viäl, niinku meil o ollu lattian kylmyyren takii, eritote talvisi. Juu, ettei täst mittää helpoint remppaa tullu. "Äkkii tää tehrää!" ;)

Ovie takii pittää tehrä myäs olkkaris ovem pääl olevan hyllyn tyhjäys ja siirto ylöspäi, tai pitäsisis löytää jottai muut hyllypaikkaa jostai (ei löyry). Meil o aikast vähä tota seinätilaa, ku kaik o rikkonaist (akkunoit, ovii, takkaa, rappuu...), mikä ov välil muutonki aika haastavaa huanekaluje sijotuksiiki aatelle.

Mut yllättäväm paljo sitä kaikkee kamaa pikkasee huaneesee ollaa saatu mahtumaa!