Ny lentelee paljo perhossii joka paikas, mut mite must tuntuu, et tää kiireine elämäntyyli on tarttunu niihinki(?). Piipahtava kukal pikaseste ja taas lentoho. Lentäväkki jotenki noppeemmi, ettei mistää "lepattelust" voi puhhuu. Supernopeit tänä kesän.
Isäntä tosa ulkon piipahtaessas höpisee, et "nokkosperhone, amiraali, neito"... ja kaikellaissii päivä "yäkkössiiki" vissii näkkyy, niit "jättikoiperhossii" (mum miälest), siis noit kaali-, sitruuna- ja tiäs mitä... Niit vähä piänemppii. Taitaa ol ny se yleisin perhosten lisääntymisaika. Ainaki tuntuu, et jokane pikkanenki nokkospuska on täyn munii just täl hetkel. Koht menee lehret "parempii poskii". ;) Saa nährä, paljonks meijä lavakasveist menee samaan syssyyn, ku mittää suajaa ei olla laitettu.
Mut kuvat siis pääosin perhos"mettästys"kiarroksilt, muutama myäs meijä lenkeilt. Pyry ol ny joka lenkil menos mukan, ku ei ol liija lämmint. Vähä viileemp (ja tuulisemp) päivä ku sunnuntain.
Peurankello
Kuvat taas iha sekalaises järjestykses, et siin ei mittää uut, tälläkää kerttaa. En vaa jaks yksitelle niit laittaa.
Rentun ruusu, maitohorsma
Kuunlilja-nauhuspenkki
Pyry kummastelee Islan touhui. Koira ku tuntu haluava koko aja iha toisaal, ku mihi Pyry olisisis ollu matkal meijä pihal. Lenkeil olles kissa seuraa koiraa tosi hianoste, mut pihal ei enää. Pyry hakkee enemp varjopaikkoi, fiksuna kattina, mut Isla tuntuu vaa löytävä ne kaikkeist kuumimmat paikat, ja siv vaa läähättää kuumissas, hölmö! Siks ei toist ain voi ottaa terassillekkaa olemaa, ku koko aja pittää komentaa poijes aurinkost. Sitä sellaist "ittesuajeluvaistoo" ei tol tunnu oleva lainkaa.
Maksaruaho
Täsä se ainut otos, mihi sain "näkyvän" perhosen. Seki on napattu zoomil kaukkaa, ku näähä lehahtava karkuhu piänimmästäki liikkeest niitte lähettyvil. Ja lentävä noppeeste! Kuvas on kaks muutaki perhost, siivet supus, mut niit ei kuvast oikkee nää. Jos tiätää, misä ne ova, ni "varjot" näkkyy...
Kurjenmiekka
Kurjenmiekka
Samettikukka
Samettikukka
Maksaruoho
Maksaruoho
Maksaruaho näyttää oleva pörriäiste suasikki. Siin pyärii perhoste lisäks kimalaiset, ampparit, kukkakärpäset, isomppii koppiksii... Kimalaiset ova nii luattavaissii, et ne pyssyy parhaite kuvattavan, muut "väistävä" kameraa.
Omenapuu
Tarha-alpi
Metsäruusu
Juhannusruusus ov viäl jokussii hyvii kukkii, mut suurin osa alkaa jo tiputtelemaa, et maa o "lumivalkone" puskan al. Silti siinäki pörrää viäl yht ja toist "ötökkää", mist o ollu mahrotont saara kuvaa.
Em muist, et mul olisisis ollu tällast onkelmaa ikinä aikasemmi. Onks hyäteisil oikeest ny enemmä vauhti pääl, ku normisti, vai mikä mättää?
Ihania kesäisiä kuvia. Perhoset ovat vaikeita kuvattavia. Tein viime kesänä perhosbaarin punaviinistä ja sokerista. Piti heti baari sulkea, koska lähistön tarhamehiläiset rupesivat liikaa juopottelemaan
VastaaPoistaViime kesä mult jäi pihailut kintun takii välist kokonas, mut sitä enne oon kyl saanu kuvii perhosistki. Ei ne mum miälest näi arkoi ja noppioi ol enne ollu (tai sit mää oon tullu iha ka-ma-lan hittaaks). =P
PoistaMäki oon noit pörriäisbaarei joskus piremmil hellejaksoil laittanu, MUT ne ova koht murkkuje valtaamii. Sinnehä ne menee hölmöyksissäs uimaa ja upoksihi, vaiks paljo laitan kivii nii, et voisisiva vaa juar, minkä juar tarttee, ja sit poistuu, ja antaa tilaa muil... No, ei ny nii pitkää kuivaa jaksoo ol (viäl) ollu, et "baarittais".
Pari mehiläislootaa täsä meijä tonti viäres o, täl kesäl laitettu, et ehkä neki tosiaa lähtis helpon herkum perää. Ei tiär. Noit ei kyl kamalaste ol näkyny omal pihal, mis liä käyvä, kauvempan. Pörriäissii kyl o, muuto.